Pianonsoiton alkeet

Pianonsoiton alkeet uuden opetusmetodin avulla

Pianonsoiton alkeiden harjoittelu on perinteisesti vaatinut runsaasti kärsivällisyyttä sekä oppilaalta että opettajalta. Nuotinlukutaidon oppiminen (nuottien nimeäminen ja löytäminen koskettimistolta) on yksilöllistä, mutta on arvioitu, että aikaa oppimiseen kuluu keskimäärin 1,5-2 vuotta*. Keskiverto-oppilaan on arvioitu oppivan soittamaan sujuvasti suoraan nuoteista (ns. prima vista) noin kahdeksassa vuodessa*.

Mummila© -metodin avulla nuottien nimeäminen ja nuottien yhdistäminen oikeisiin koskettimiin aukenee miltei välittömästi.

Metodin avulla
jopa pienet lapset voivat
harjoitella itsenäisesti
tuttuja sävelmiä.

Värilliset nuotit auttavat erottamaan oikean sävelkorkeuden.
Värilliset säveltarrat ohjaavat oikeille koskettimille.
Keskittymiskyky kohdistuu nuottien sijainnin hahmottamisen sijaan musiikin teorian opiskeluun ja sävelten soittamiseen.

Voinko siis itse opetella soittamaan pianoa?

Iloa musiikista pianonsoiton alkeet värien avulla -kirja sisältää uusia merkintätapoja ts. välivaiheita, jotka johtavat perinteisiin merkintätapoihin. Nämä välivaiheet mahdollistavat omatoimisen oppimisen.

Uudenlaiset harjoitukset ja teorian avaaminen helposti omaksuttavien kuvien avulla on suunnattu kaikille, jotka eivät ole aikaisemmin perehtyneet musiikin alkeisiin.

Kirja etenee hiljalleen ja juuri opittua uutta tietoa pääseekin kokeilemaan jo heti seuraavassa laulussa.

Tutut melodiat auttavat soittajaa kuulemaan milloin sävelmä kuulostaa soitettaessa oikealta.

Jopa pienet lapset voivat harjoitella helpompien laulujen soittamista itsenäisesti jo ennen lukemaan oppimista. Kun lapsi on oppinut muistamaan laulun sanat, kirjaa voi käyttää apuna myös lukemaan opetteluun. Laulujen sanat ovat isoin kirjaimin sekä tavutettuina.

Miksi kirjassa on tuttuja lauluja?

Kun sävelmän kulku on entuudestaan tuttu, soittaminen on helpompaa. Sävelten soiton kestoaika on nopeampi oppia. Soittaja pystyy näin paremmin arvioimaan, mitä kohtaa on tarvetta vielä harjoitella.

Tuttujen melodioiden etsiminen koskettimilta kehittää ja harjaannuttaa soittajan korvaa sekä antaa vankan pohjan myös nuottien lukemiselle. Kirjan nuottien seuraaminen avaa nuottienlukutaitoa.

Iloa musiikista –kirja sisältää mm. nämä tunnetut sävelmät:

  • Satu meni saunaan
  • Maijan karitsa
  • Pieni tytön tylleröinen
  • Enkeli taivaan
  • Paljon onnea vaan
  • Hämä-hämähäkki

Iloa musiikista –kirja sisältää uudenlaisia harjoituksia ja musiikkiin liittyviä merkintätapoja, jotka selkeyttävät ja helpottavat oppimista.

Kirja sisältää
17 tunnettua sävelmää!

Oppiiko kirjan avulla soittamaan kahdella kädellä?

Kyllä, alkeisoppikirjan avulla lapsi pääsee tutustumaan yksittäisillä sävelillä säestämiseen, soinnuilla säestämiseen sekä improvisointiin eli oman musiikin keksimiseen.

Soveltuuko oppikirja musiikkiopistojen käyttöön?

Oppikirja soveltuu hyvin musiikkiopistoihin alkeisopetukseen sekä koteihin tukemaan omatoimista opiskelua. Usein on mukavampaa aloittaa uusi harrastus, jos on saanut kokeilla uutta asiaa jo etukäteen. Omatoiminen kirjaan tutustuminen kotioloissa madaltaa kynnystä lähteä ohjattuihin jatko-opintoihin. Ohjattu opetus tuo harrastukseen usein säännöllisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Alkeiden opettelu on ehkä juuri se haastavin hetki, jolloin oppilasta ja opettajaa koetellaan. Pienellä etukäteisharjoittelulla voikin päästä jo esittelemään osaamistaan oppitunnilla. Kirjan avulla onnistumisen tunteita on helppo saavuttaa sekä kotona että musiikkiopistoissa.

Kirjasta saatua palautetta

Iloa musiikissa –kirjassa musiikin teoreettiset ja tekniset osuudet on sisäänrakennettu käytännön soittamiseen. Lapsen mielikuvitusmaailmaa herätellään pehmeän johdonmukaisesti läpi koko oppikirjan – ja juuri tämä luo inspiroivan ja tukevan pohjan pianonsoiton oppimiselle sekä elämänikuisen musiikkisuhteen syntymiselle.

Alkeisoppikirjassa lapsi pääsee tutustumaan myös soinnuilla säestämiseen jo varhaisessa vaiheessa. Säestäminen on pianonsoittajalle varsin hyödyllinen ja tärkeä taito.

Oppikirjaa voi käyttää niin musiikkiopistoissa kuin omatoimisen opiskelun tukena.

Pianonsoiton opettaja, diplomipianisti
Annalina Backman

On ollut onni törmätä tähän kirjaan ja päästä pianonsoitossa etenemään askel kerralla kohti täydellistä pianonsoittoa kokematta olevansa huono. Pianoa soittaessa kirjan avulla en ole hetkeäkään kokenut olevani huono vaan kehitys on lähtenyt heti ensi soinnusta liikkeelle.

Tyttö 13v

Kirjan sävelmät ovat mieleenpainuvia, joten nuotit on helppo opetella ulkoa.

Tyttö 14v

Terhi Knopman on tehnyt äärettömän hyvää työtä, sillä hänen tekemänsä kirjan avulla olen oppinut soittamaan pianoa. Minä en oikein ymmärrä muita musiikkikirjoja, sillä ne ovat kuin mustia palloja valkoisella paperilla.

Kiitos!

Tyttö 11v

Meinaan opetella soittamaan. Avuksi löysin Iloa musiikista -kirjan. Kannen kuvasta päätellen kirja on suunnattu nuorille soittajille ja heidän huoltajilleen, mutta millään tavalla lapsellisena en teosta pidä. Harjoittelen oikein mielelläni Tuiki tuiki tähtöstä ja muita tuttuja lauluja.

Soitto-ohjeet ovat huomattavan selkeät. Nuoteilla on värit, ja samoilla väreillä merkitään koskettimet. Peukku on ykkönen, etusormi kakkonen jne. Sormiharjoituksia on ilahduttavan vähän, ja melkein heti pääsee soittamaan ihan oikeita kappaleita. Ensin soitetaan yhdellä kädellä, mutta sävellykset muuttuvat sivu sivulta haastavammaksi. Välillä on vähän teoriaa nuottien kestosta ja sen semmoisesta. Kävin lapsena monta vuotta musiikkiopistossa ilman, että opin tätä kaikkea.

Blogi, Nuorille ja naperoille

Tämä kirja sai minut innostumaan pianon soitosta. Kirjaa oli hyvin helppo edetä, koska ohjeet olivat selkeät. Aluksi tein paljon harjoituksia ja sen jälkeen aloitin soittamaan tuttuja kappaleita. Kirjan avulla opin soittamaan pianoa, vaikka en osannut soittaa sitä aiemmin. Kirjan mukana tulevat ohjeet ja väritarrat auttoivat minua oppimaan pianon soittamista molemmilla käsillä. Kirjassa on paljon kappaleita, joita olen laulanut pienestä asti, joten niitä oli kiva oppia soittamaan.

Viivi 11v

Olen aina halunnut osata soittaa pianoa, mutta se on tuntunut mahdottomalta. Aloittaminen tämän metodin avulla oli helppoa. Soittamisesta pääsi heti jyvälle ja harjoittelua ei olisi malttanut lopettaa ollenkaan. Aloitin harjoittelun ”Satu meni saunaan” kappaleesta. Harjoittelun edetessä palasin aina välillä katsomaan ohjeita ja tekemään sormiharjoituksia. Muutaman päivän harjoittelun jälkeen osasin jo soittaa useamman kappaleen. Olin erittäin iloinen, kun osasin soittaa lapseni syntymäpäivänä hänelle ”Paljon onnea vaan” kappaleen.

Vuokko 40v

Metodin

Metodin synty

Metodin on kehittänyt ympäristöinsinööri ja äiti Terhi Knopman, jonka nuoret tyttäret halusivat harjoitella pianonsoittoa itsenäisesti. Kurinalaisuuden sijaan hän halusi luoda opetukseen helpon lähestymistavan ja korostaa soittamisesta syntyvää musikin iloa.

Myös Knopman itse opetteli soittamaan metodinsa avulla, sillä hänellä ei ollut aiemmin musiikillista taustaa. Knopman otti yhteyttä Sibelius-Akatemiasta valmistuneeseen diplomipianisti ja Musiikkiopisto Avonian pianonsoitonopettaja Annalina Backmaniin, jonka kanssa hän kävi läpi monia rakentavia keskuteluita ja pohdintoja aiheesta. Lopputuloksena syntyi useita uusia opetustapoja, joiden avulla musiikin teoria on jokaiselle helposti omaksuttavissa.

*Lähde: Kuopion konservatorion tilaama opinnäytetyö
Minna Vainio: ”Soitetaan noin niin kuin quasi”. Nuotinluvun ja prima vistan opettamisesta pianonsoitossa
error: Sisältö on suojattu !!